دکتر کاظم محقق

خانه خدمات ما لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد

 

بررسی اجمالی

 

لیزر موهای زائد یک روش پزشکی است که برای حذف موهای ناخواسته از پرتوهای متمرکز نور (لیزر) استفاده می کند.

 

در طی انجام این روش، دستگاه لیزر نوری را منتشر می کند که توسط رنگدانه (ملانین) مو جذب می شود. انرژی نور به گرما تبدیل می شود و این باعث آسیب رسیدن به کیسه های لوله ای شکل در داخل پوست (فولیکول های مو) که مو را تولید می کنند، می شود. این آسیب، رشد مو را در آینده به تاخیر انداخته و یا مهار می کند.

 

اگر چه لیزر موها به طور موثر رشد مو را در طول مدت به تاخیر می اندازد، اما معمولا باعث حذف دائمی موها نمی شود. چندین جلسه درمانی لیزر برای حذف اولیه موها ضروری است و درمان های نگهدارنده نیز ممکن است مورد نیاز باشد. حذف موها با لیزر برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند، موثرتر است.

 

چرا این روش انجام می شود؟

 

حذف موها با لیزر برای کاهش موهای زائد و ناخواسته استفاده می شود. مناطق معمولی که تحت درمان قرار می گیرند عبارتند از پاها، زیر بغل، پشت لب ، چانه و خط بیکینی. با این حال، رفع موهای ناخواسته در تقریبا هر منطقه ای، به جز پلک و مناطق اطراف آن مقدور است.

 

رنگ مو و نوع پوست (درجه تیرگی پوست) بر موفقیت لیزر مو تاثیر می گذارد. اصل اساسی این است که رنگدانه مو، اما نه رنگدانه پوست، باید نور را جذب کند. لیزر می تواند به فولیکول مو آسیب بزند، در حالی که از آسیب رساندن به پوست اجتناب می کند. بنابراین، کنتراست (تضاد) بین رنگ مو و رنگ پوست – موهای تیره و پوست روشن – بهترین نتیجه را به ارمغان می آورد.

 

خطر ایجاد آسیب به پوست در مواقعی که کنتراست بین رنگ مو و رنگ پوست کم است، بیشتر می باشد، اما پیشرفت تکنولوژی لیزر حذف موهای زائد، آن را انتخابی برای افراد با پوست تیره تر قرار داده است. لیزر مو برای موهایی که نور را به خوبی جذب نمی کند تاثیر کمتری دارد: موهای خاکستری، قرمز، بور و سفید. با این حال، درمان لیزر برای موهای با رنگ روشن در حال پیشترفت است.

 

 

خطرات

 

خطرات عوارض جانبی با توجه به نوع پوست (درجه تیرگی پوست)، رنگ مو، برنامه درمان، آمادگی پیش از درمان و مراقبت های پس از درمان متفاوت است. عوارض جانبی رایج  لیزر مو عبارتند از:

 

    تحریک پوست. ناخوشایندی ، قرمزی و تورم موقت بعد از لیزر موهای زائد ممکن است وجود داشته باشد. هر کدام از این علائم و نشانه ها معمولا ظرف چند ساعت ناپدید می شوند.

    تغییرات رنگدانه. حذف موها ممکن است به طور موقت پوست منطقه تحت درمان را تیره  تر و یا روشن تر کند. روشن شدن پوست در درجه اول در افرادی که قبل و یا بعد از درمان از آفتاب دوری نمی کنند و کسانی که پوست تیره تر دارند ایجاد می شود.

 

لیزر موها به ندرت ممکن است موجب تاول زدن، زخم شدن، ایجاد رد و سایر تغییرات در بافت پوست شود. دیگر عوارض جانبی نادر عبارتند از خاکستری شدن موهای تحت درمان یا بیشتر شدن رشد مو در مناطق تحت درمان،به ویژه در پوست های تیره تر.

 

لیزر موها برای پلک ها، ابروها و مناطق اطراف آن به علت احتمال آسیب شدید چشم توصیه نمی شود.

 

آمادگی قبلی

 

اگر به دنبال لیزر موهای زائد هستید، برای اینکار پزشکی را انتخاب کنید که گواهی دوره های مربوطه پوست و زیبایی را دارا باشد و و دارای تجربه انجام لیزر مو باشد. اگر یک دستیار پزشک یا پرستار این کار را انجام می دهد، مطمئن شوید که تحت نظارت یک پزشک انجام می گردد. جهت انجام لیزر از مراجعه به اسپاها، سالن های زیبایی و یا سایر مراکزی که پرسنل غیر پزشکی دارند و مجوزی برای انجام لیزر مو ندارند جدا اجتناب کنید.

 

قبل از لیزر موها، با پزشک مشاوره  کنید تا تعیین کنید آیا این گزینه مناسبی برای شما است یا خیر. پزشک شما به احتمال زیاد اقدامات زیر را انجام خواهد داد:

 

    سابقه پزشکی شما را مرور می کند، از جمله استفاده از دارو، سابقه مشکلات پوستی یا رد آسیب ها، و جلسات قبلی لیزر موها

    بحث در مورد خطرات، مزایا و انتظارات، از جمله اینکه که لیزر مو چه کاری را می تواند و نمی تواند برای شما انجام دهد

    گرفتن عکس های قبل و بعد جهت ارزیابی ها و بررسی های طولانی مدت

 

در جلسه مشاوره، در مورد طرح درمانی و هزینه های مربوطه بحث کنید. لیزر موها معمولا شامل هزینه از جیب می شود و توسط بیمه پوشش داده نمی شود.

 

پزشک همچنین دستورالعمل های ویژه ای برای آماده سازی جهت  لیزر موهای زائد ارائه خواهد کرد. این دستورات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

    دوری از آفتاب. توصیه های پزشک خود را برای اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب (معمولا تا شش هفته قبل از درمان) انجام دهید و روزانه از کرم ضد آفتاب وسیع الطیف استفاده کنید.

    روشن کردن پوست. از کرم های ضد آفتاب که پوست شما را تیره می کند اجتناب کنید. اگر یک پوست تیره داشته باشید و یا برنزه کرده باشید، پزشک ممکن است کرم سفید کننده پوست را نیز برایتان تجویز کند.

    اجتناب از روش های دیگر حذف مو. بند انداختن، وکس، اپیلاسیون و الکترولیز می تواند فولیکول مو را مختل کند و باید حداقل چهار هفته قبل از درمان اجتناب شود.

    اجتناب از داروهای روان کننده (رقیق کننده) خون. از پزشک خود در مورد منع استفاده از داروهایی مانند آسپیرین یا داروهای ضد التهاب قبل از انجام لیزر سوال کنید.

    تراشیدن موهای منطقه تحت درمان. تراشیدن موها یک روز قبل از درمان لیزر، توصیه می شود. این کار موهای بیرون از پوست که سوختنشان می تواند باعث آسیب پوستی شود را بر می دارد، اما ساقه مو را در زیر سطح پوست باقی می گذارد.

 

چه انتظاری می توانید داشته باشید؟

 

حذف موهای زائد با لیزر معمولا نیاز به یک دوره درمانی شامل حدود دو تا شش جلسه دارد. فاصله بین درمانها بسته به منطقه تحت درمان متفاوت است. در مناطقی مانند پشت لب که موها به سرعت رشد می کنند، درمان ممکن است هر چهار تا هشت هفته تکرار شود. در مناطقی مانند پشت که موها رشد آرامی دارند ، جلسات درمان ممکن است هر ۱۲ تا ۱۶ هفته باشد.

در هر جلسه درمان شما از عینک ایمنی ویژه ای برای محافظت از چشمان در برابر پرتوهای لیزر استفاده خواهید کرد. دستیار یا اپراتور ممکن است در صورت لزوم دوباره محل را شیو کند. برای کاهش ناخوشایندی در طول درمان، پزشک ممکن است از بی حسی موضعی برای پوستتان استفاده نماید.

 

در طی انجام کار

 

پزشک یا اپراتور سر هندپیس دستگاه لیزر را بر روی پوست شما تماس می دهد. بسته به نوع لیزر، ممکن است یک سامانه خنک کننده در نوک دستگاه یا یک ژل سرد کننده برای محافظت از پوست شما و کاهش خطر عوارض جانبی استفاده شود.

هنگامی که پزشک لیزر را فعال می کند، پرتو لیزر از طریق پوست شما به فولیکول های مو منتقل می شود. گرمای شدید حاصل از پرتو لیزر باعث آسیب به فولیکول های مو می شود و مانع رشد مو می گردد. شما ممکن است میزانی از ناخوشایندی شبیه به تماس نوک سنجاق و احتمالا حس خنکی ناشی از سامانه خنک کننده یا ژل  را احساس خواهید کرد.

درمان یک ناحیه کوچک مانند پشت لب ممکن است چند دقیقه طول بکشد. درمان یک منطقه بزرگتر مانند پشت، ممکن است تا ۳۰ دقیقه زمانبر باشد.

 

بعد از عمل

 

شما ممکن است برای چند ساعت اول پس از لیزر موهای زائد با  قرمزی و تورم مواجه شوید.

برای کاهش هر گونه ناخوشایندی، در منطقه تحت درمان از یخ استفاده کنید. در صورت بروز واکنش پوست بلافاصله بعد از لیزر موی زائد، پزشک ممکن است از کرم استروئیدی در ناحیه آسیب دیده استفاده کند.

پس از لیزر موهای زائد و بین جلسات درمانی برنامه ریزی شده، از قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید ( هم نور طبیعی خورشید و تخت های برنزه ) برای شش هفته و یا تا هر زمانی که پزشکتان دستور می دهد، اجتناب کنید. روزانه از یک کرم ضدآفتاب گسترده طیف استفاده کنید.

 

 


 

در حال حاضر لیزر در حذف موهای زائد نقش محوری بازی می کند و نتایج عالی از خود به جای می گذارد.

مزایای حذف موهای زائد با لیزر

 

این درمان برای زنان و مردانی که به دنبال یک راه حل دائمی برای موی زائد خود هستند، مزایای چندی را به دنبال دارد.
■ ایمن
■ موثر
■ بدون نیاز به استراحت
■ عدم نیاز به تراشیدن، انداختن موم و یا اپیلاسیون

 

لیزر برای رفع موهای زائد چگونه کار می کند؟

این روش توسط تابش نور لیزر با قدرت کافی به گروهی از فولیکول های مو، برای غیر فعال کردن و یا از بین بردن ریشه مو بدون آسیب رساندن به پوست اطراف، عمل می کند. این فرایند به فوتوترمولیز انتخابی موسوم است. به این دلیل انتخابی که هدف، تنها مو است و پوست نمی باشد. فوتو به معنی “نور” و ترمولیز به معنی “از بین بردن به وسیله حرارت” است. پوست اطراف ناحیه عمل معمولا سرد می شود.

 

نتایج

لیزر ۵۰ تا ۸۰ ٪ (یا بیشتر) از موهای زائد را کاهش می دهد. موها جزئی طبیعی از بدن شما هستند و دارای مراحل رشدی می باشند. در هر زمان تمامی موها در مرحله رشد نیستند و لیزر بیشتر موهای در حال رشد را مورد هدف قرار می دهد. در عمل، هیچ لیزری تمام فولیکول های مو را از بین نمی برد. با انجام هر جلسه لیزر، برخی از فولیکول از بین می روند، در حالی که بقیه یا نازک می شوند و یا به دلیل شوک وارد شده، به فاز خواب طولانی مدت می روند. درمان های چند جلسه ای، بهترین نتایج را ارائه می دهد.

 

آیا برداشتن مو با لیزر روشی دائمی است؟

همان طور که ذکر شد بهترین نتایج نیازمند درمان های چند جلسه ای ست و بهترین فاصله بین جلسات بستگی به الگوی چرخه رشد مو در آن ناحیه از بدن دارد. این امکان وجود دارد که با تعداد جلسات درمانی کافی ، در نهایت کاهش دائمی موها حاصل شود.
بسیاری از کلینیک ها عنوان “برداشتن تضمینی موها به صورت دائم” را از تبلیغات خود حذف کرده اند چون کار لیزر یا آی پی ال کاهش موهای زائد است. سن، نژاد، وزن، سوخت و ساز بدن، داروها و هورمون ها، همگی در منطقه رویش مو، انعطاف پذیری، و ضخامت مو نقش بازی می کنند.

پیش بینی اینکه هر فرد برای رسیدن به بهترین نتایج دراز مدت به چند جلسه درمان نیاز خواهد داشت مشکل است. تجربه حاصل شده تا به امروز نشان می دهد که کاهش مو به وسیله لیزر اثری دائمی دارد، اما یک پزشک با تجربه و صادق هیچ گاه این واقعیت را تضمین نمی کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *